Mentoring – Know How
Liczysz na to, że w pewnym momencie będą ważnym ogniwem w Twoim klubie, bo wiesz jak ciężko o dobrych trenerów?
Chcesz im pomóc w samorozwoju, ale wiesz, że same szkolenia to za mało?!
Proponujemy Ci wdrożenie rozwiązania, które może w tym pomóc – programu mentoringowego,.
Poniżej krótki przewodnik, jak to możesz to zrobić samodzielnie.
Czym jest mentoring?
Mentoring oferuje liczne korzyści, które mogą przyczynić się zarówno do zawodowego, jak i osobistego rozwoju młodych trenerów. W rzeczywistości mentoring odgrywa kluczową rolę w procesie uczenia się i rozwoju umiejętności, umożliwiając podopiecznym zdobywanie cennych spostrzeżeń i wiedzy eksperckiej. Relacja między mentorem, a podopiecznym stanowi również źródło wsparcia informacyjnego, emocjonalnego i społecznego dla mentee. Mentoring ułatwia komunikację i poprawia relacje, co sprzyja tworzeniu atmosfery współpracy. Dzięki dzieleniu się wiedzą i doświadczeniem przez mentorów podopieczni zyskują cenne wskazówki dotyczące rozwoju kariery, co pozwala im skuteczniej dążyć do sukcesu. Dlatego korzyści płynące z mentoringu wykraczają daleko poza rozwój zawodowy, obejmując całościowy rozwój i naukę przez całe życie.
Jakie korzyści zapewnia to młodym trenerom?
Lepsze przyswajanie wiedzy (w praktyce!)
Szybszy rozwój umiejętności
Budowanie pewności siebie
Pomoc w pokonywaniu wyzwań
Jakie korzyści odniesie klub?
Kultura organizacyjna oparta chęci ciągłego samorozwoju
Lepsze relacje wśród pracowników
Zapewnienie sobie kompetentnych trenerów
Transfer wiedzy w klubie
Jak wdrożyć program mentoringowy w swoim klubie?
Krok 1
WYBÓR OSÓB I POTRZEBY ROZWOJOWE
Wybierz trenera lub grupę trenerów, którym chcesz zapewnić wsparcie. Porozmawiaj z nimi o ich aspiracjach zawodowych, barierach, z jakimi obecnie się stykają, kompetencjach. Następnie opowiedz im o różnych sposobach na samorozwój, między innymi o mentoringu.
Określcie główne potrzeby rozwojowe, jakie powinny zostać zaspokojone w procesie mentoringowym.
Te potrzeby mogą dotyczyć:
1) wiedzy teoretycznej i praktycznej
2) umiejętności komunikacyjnych
3) umiejętności organizacyjnych
4) motywacji i radzenia sobie z trudnościami
5) zasad etyki zawodowej
6) rozwoju osobistego
Krok 2
ZNALEZIENIE MENTORA
To najważniejszy i najtrudniejszy krok. Od niego w znacznym stopniu będzie zależała efektywność całego procesu. Przepracuj go bardzo dokładnie.
Jakie masz możliwości (od najprostszego rozwiązania do najtrudniejszego)?
1) może w klubie masz doświadczonego trenera (albo sam nim jesteś?!), który zechce poprowadzić mentoringowo młodszych trenerów
2) a może w klubach, z którymi współpracujesz lub masz dobre relacje, jest taki trener?!
3) zorientuj się, czy w regionie nie ma doświadczonego trenera, który aktualnie jest bez pracy, albo już w ogóle nie pracuje, a chciałby jeszcze przyczynić się do rozwoju młodych trenerów (możesz podejść do regionalnego związku sportowego i tam się dopytać)
4) spróbuj się skontaktować z jakimś bardziej znanym trenerem – wykorzystaj swoje kontakty albo znajdź bezpośredni kontakt
Ile Cię to będzie kosztować? Tutaj nie ma (i nie powinno być) jednoznacznej odpowiedz. Wszystko zależy od stopnia relacji, zasad współpracy i nakładu pracy, „marki” mentora, oczekiwań finansowych). Warto jednak podjąć tę próbę! Pamiętaj, że wielu trenerów, zwłaszcza tych, którzy już są mniej aktywni trenersko, może chcieć pomóc. Nie dość, że zrealizują ważną misję, to jeszcze dostaną możliwość zarobienia dodatkowych pieniędzy.
Krok 3
CELE I ZASADY WSPÓŁPRACY
Na ten krok, składa się kilka kluczowych elementów.
1) Na podstawie zidentyfikowanych wcześniej potrzeb rozwojowych, określcie cele, które powinny zostać osiągnięte poprzez program mentoringowy.
2) Wybierzcie formę mentoringową. Do wyboru są 3 najpopularniejsze:
a) mentoring 1×1 (mentor i młody trener) – regularne sesje na żywo
b) mentoring grupowy (mentor i grupa młodych trenerów) – regularne sesje na żywo
c) mentoring zdalny – regularne spotkania online (z wykorzystaniem wybranej platformy do videorozmów / videokonferencji)
Może to być też kombinacja różnych form!
3) Określcie czas trwania współpracy i częstotliwość spotkań mentora z młodym trenerem / trenerami.
a) 3, 6, 9 miesięcy?
b) sesje raz w tygodniu, czy raz w miesiącu?
4) Ustalcie sposoby, za pomocą, których będziecie w stanie ocenić, czy program zbliża młodego trenera / trenerów do założonych celów.
Jednym z kluczowych może być regularna samoocena osób, które poddawane procesowi mentoringowemu.
Inne to:
– opinia mentora
– ocena pracy trenera przez kogoś z klubu (np. koordynatora)
– opinie współpracowników
– testy wiedzy
Krok 4
SPOTKANIA ORGANIZACYJNE WS PROGRAMU
Zorganizujcie spotkania:
1) z młodymi trenerami, którzy mają zostać poddani mentoringowi – celem przedstawienia mentora oraz założeń ustalonych w pkt 3
2) z rodzicami podopiecznych – celem zapoznania ich z programem, jego zasadnością oraz korzyściami dla ich dzieci (m.in. uatrakcyjnienie zajęć, rozwój trenera)
Krok 5
WDROŻENIE
Zrealizuj plan ustalony w kroku nr 4. Jako klub, zadbajcie o to, żeby mentor i mentee (lub grupa mentees) mieli możliwość koncentracji na realizacji założeń programu, a nie musieli myśleć np. o aspektach logistyczno-organizacyjnych. Niech też wiedzą, że w każdej chwili mogą się zgłosić do przedstawiciela klubu z prośbą o pomoc lub w celu uzyskania jakiejś ważnej informacji.
Krok 6
EWALUACJA
Przez cały czas monitorujcie wskaźniki efektywności, a na samym końcu dokonajcie podsumowania i podejmijcie decyzję, co dalej:
a) koniec programu
b) przedłużenie programu
Program mentoringowy powinien zakończyć się w momencie realizacji założonych celów.